Pagina's

vrijdag 27 april 2018

Waarom ik ben begonnen met Nature Journaling.

Mijn naam is Gerrie, ik ben een jongedame van 50 jaren jong. heel veel jaren geleden kreeg ik van mijn tante een prachtig boek; De Vreugde Van Het Landleven, Dagboek van een Engelse dame. Mijn tante, het jongste zusje van mijn moeder, is slechts 15 jaar ouder dan ik.
Ik ging als kind vaak bij haar logeren, ik vond dat heerlijk. Ik was gek op dieren en zij had veel dieren. Ze is gek op de natuur en tuinieren, dus spendeerden we uren in de tuin of gingen we wandelen met de hond. Geweldige herinneringen. Dus hoe kan het ook anders dan dat ik dit boek van haar zou krijgen. Het heeft jaren in mijn kast gestaan, af en toe bladerde ik het eens door, maar meer deed ik er niet mee. Mijn leven ging door, ik ging werken in het onderwijs, trouwde, kreeg kinderen en die gingen ook het huis weer uit. Ik ging door en door, pakte weer een studie op en werkte 4 dagen in de week, naast de studie. Maar het leven is hard, mijn moeder overleed nog voor ze 70 jaar oud mocht worden en 5 jaar later mijn vader.
Ik ben enig kind, dus dat hakte er wel behoorlijk in. En dus, nog harder werken, maar dat houdt niemand vol natuurlijk. Dus toen kwamen de klachten, vermoeidheid, concentratieproblemen, geheugenproblemen en een hele rits fysieke klachten. Door de malle molen van de onderzoeken heen gefietst en uiteindelijk de diagnose gekregen: Heftige burn-out met depressie klachten. Daar zit je dan, 50 jaar oud, thuis....
Ik begon met het bijhouden van een dagboek (een journal) over van alles en nog wat. Ook ging ik regelmatig wandelen, lekker de natuur in, op aanraden van de psycholoog. En daar in de natuur, kwam ik weer een beetje tot mijzelf.

In mijn dagboek beschreef ik natuurlijk die tripjes door de natuur en zo ontstond langzaam maar zeker mijn Nature Journal of natuur dagboek, of natuur logboek, het maakt niet uit hoe je het noemt. Op internet zocht ik van alles op over de dieren en planten die ik tegenkwam en ik ging erover tekenen en schrijven. Ook vond ik op internet bronnen over het bijhouden van een Nature Journal, instructies over het tekenen van vogels en planten en allerlei andere tips die ik wel kon gebruiken.
Overige inspiratie kwam uit de boeken, zo stond ik dus weer voor mijn boekenkast en had ik ineens weer het boek van mijn tante in mijn handen. Maar niet alleen dat boek, ook de boeken van Marjolein Bastin, die ik als puber had gekregen kwamen weer van de boekenplank. En alle andere boeken die iets te maken hadden met natuur en tekenen.
Na verder onderzoek op het internet, kwam ik erachter dat er een aantal groepen bestonden die gingen over het bijhouden van een Nature Journal, natuurlijk werd ik direct lid. Zo leerde ik nog meer over deze hobby. Maar ik vond het reuze jammer dat er eigenlijk niet veel in het Nederlands was te vinden.Alle groepen waar ik lid van was waren Engelstalig en de meeste mensen kwamen uit verre landen. Van de Verenigde Staten tot Zuid-Africa. Mijn echte pogingen tot het bijhouden van een Nature Journal, waren daarom maar Engelstalig. Ik vond het ook zo stom om Nederlandse teksten te schrijven die niemand kon lezen. Maar toch knaagde dat een beetje. Waarom zou er geen Nederlandse groep zijn? Houden mensen in Nederland niet van de natuur of kunnen ze niet tekenen? Nee, natuurlijk niet, waarschijnlijk is het plezier dat je krijgt van Nature Journaling nog niet goed doorgedrongen tot ons Nederlanders.
En aangezien er dus geen Nederlandse groep te vinden was, besloot ik om er zelf een te gaan starten.
Tja, en als je dan toch bezig bent, dacht ik, dan kan je ook gelijk een blog eraan wijden. Dus voila, zie hier mijn blog. Een blog over Nature Jouraling.
Ik weet zelf nog niet precies wat ik er allemaal in ga schrijven, maar het wordt weer een leuk avontuur. Ik ben benieuwd hoeveel volgers ik zal krijgen en of mensen geïnspireerd zullen raken om ook te starten met Nature Journaling, door dit blog of door mijn facebook groep. We zullen het zien! Vind jij Nature Journaling ook leuk of wil je er meer over weten? Word dan lid van de facebook groep of volg mij op instagram.
Groetjes,
Gerrie



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

In de ban van Covid-19

Tja, ik vond de boeken en films uit de serie "In de ban van de ring" altijd wel leuk. Helaas kan ik dat van de film waarin we nu a...